19 Bandoneon


Stort bilde >

Bandoneon. AA (Alfred Arnold) ca 1920. To kor, 4’ + 8’. 142 toner, argentinsk system. Dekor “half nacar”. Ståltunger naglet på felles zinkplater. Knapper i bein og perlemor. Ny belg og frontplate (2006). Denne typen AA-bandoneon (med varierende dekor) regnes i dag som det ypperste blant profesjonelle utøvere. De er meget etterspurte, og det begynner å bli få brukbare igjen. Denne ble kjøpt i sine enkelte faktorer i Montevideo i desember 2005, og ble brukt som prosjektinstrument da jeg gikk 8 uker i lære hos Rocco Boness Heins i Oldenburg, Tyskland i 2008. Denne videoen viser Rocco som spiller Anibal Troilo’s «Che Bandoneón» på mitt verksted i Oldenburg, der jeg også sov om natten, for å feire at instrumentet var ferdig restaurert og stemt. Dette instrumentet eies og spilles nå av min gode venn, web-designer og tangolærer Steve Morrall.

Bandoneon AA (Alfred Arnold) ca. 1920. Dual voice, 4’ + 8’. 142 tones, Argentinean layout. Decor “half nacar”. Steel reeds riveted to common zinc reed plates. Buttons in bone and mother-of-pearl. New bellows and right hand sideplate (2006). This type of bandoneon is regarded the best by professional bandoneonistas. It is very much in demand, and the stock of old, used instruments is depleting. I found this AA bandoneon in the attic of an antique dealer in Montevideo in December 2005, completely dilapidated. It became my project instrument when I was an apprentice for eight weeks with Rocco Boness Heins in Olenburg, Germany in 2008. This video shows Rocco playing Anibal Troilo’s “Che Bandoneón” in my wokshop there, where I also spent the nights, to celebrate the completed and successful restoration and tuning. The instrument is now owned and played by my good friend, web-designer and tango-teacher Steve Morrall.

24 x 37 x 38 cm.